Sciensano doet straffe ontdekking over reclamefolders van supermarkten

door: STS
Supermarkt - Delhaize
Afbeelding bron: Photonews

Supermarktketen prijzen in hun reclamefolders voornamelijk ongezonde voeding aan. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van Sciensano.

Het gezondheidsinstituut analyseerde een jaar lang de inhoud van de reclamefolders van de verschillende supermarktketens in België. Het gaat om 15.000 promoties van de vijf grootste ketens.

Uit de resultaten blijkt dat ultrabewerkte voedingsmiddelen, die minder gezond zijn, de meeste aandacht (52%) krijgen. Het gaat dan vooral om verwerkt vlees, gevogelte en vis (11,8%).

Ook vers en diepgevroren fruit, groenten en peulvruchten (9,5%), frisdrank en gesuikerde dranken (9,0%), vers en diepgevroren vlees, gevogelte, vis en eieren (8,6%), zoete koekjes, gebak en patisserie (8,1%), bereide gerechten (8,0%), snoep, energierepen en zoet beleg (7,7%) en kaas (5,7%) behoren tot die lijst.

Verse groenten en fruit

"Het valt wel op dat het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit op de voorpagina veel groter is dan binnenin de reclamefolders."

"Op de voorpagina van deze folders is 12,5% tot 41% van de promoties voor verse groeten en fruit weggelegd."