NMBS heeft slecht nieuws na plan van Infrabel dat jaarlijks 70.000 reizigers treft

bron: Het Nieuwsblad
door: PMN
Afbeelding bron: Photonews
Momenteel is het nog steeds bouwverlof, maar vanaf volgende week eindigt voor een pak mensen al de vakantie. Het is ook bang uitkijken naar september, want het ziet er niet goed voor de mensen die met de trein naar het werk pendelen.

Er is niemand die weet of je in het najaar nog vlot met de trein op het werk zal geraken. Spoorwegbeheerder Infrabel gaat immers grote werken uitvoeren en ruziet met de NMBS over hoe dat allemaal moet verlopen.

Infrabel wil dit najaar de sporen en wissels vernieuwen voor Brussel-Zuid, waardoor er 104 treinen per dag minder door Brussel kunnen sporen. Bij de NMBS vinden ze dat ze te laat zijn ingelicht over de werken.

De impact van de werken zal bijzonder groot zijn. Het eerste voorstel was om alle piekuurtreinen (P-treinen) te schrappen. Dan zouden 70.000 reizigers getroffen worden. De NMBS steigerde, waarop minister van Mobiliteit François Bellot (MR) moest tussenkomen. Een werkgroep moet nu tegen half augustus een alternatief uitwerken.
(Lees verder onder de foto)

Oplossing
Bij Infrabel voelen ze zich het grootste slachtoffer. Ze ontkennen dat ze geen rekening houden met de reizigers. “Er is al voor 46 van de 104 treinen een oplossing”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit aan Het Nieuwsblad. “Het gaat dus nog om 58 treinen die omgeleid of afgeschaft moeten worden, gedurende 19 werkdagen. Dat zijn 1.102 treinen over die hele periode, terwijl er elke dág 1.200 door de Noord-Zuid­verbinding rijden.”

Bij de NMBS is men minder positief en heeft men slecht nieuws. “Zelfs over die 46 treinen waarvoor een oplossing zou bestaan, is nog geen akkoord", luidt het daar.

Tags nmbs infrabel