Jonge fietser (14) dood na ongeval met tractor

Een jonge fietser is om het leven gekomen bij een ongeval met een tractor, melden verschillende kranten. Het slachtoffer werd slechts 14 jaar.
Het ongeval deed zich voor in het Oost-Vlaamse Opbrakel, een deelgemeente van Brakel. Donderdagnamiddag liep het mis op kruispunt van de Ronsesestraat met Boekkouter. Een 14-jarige fietser werd er aangereden door een tractor.
Een automobilist stopte onmiddellijk en begon het slachtoffer te reanimeren in afwachting van de komst van de hulpdiensten, meldt Het Nieuwsblad. De MUG kwam ter plaatse, maar het leven van de tiener kon niet meer gered worden.
"Volgens de eerste vaststellingen is de fietser onder de wielen van de tractor terechtgekomen toen het voertuig vanuit de Maaistraat de gewestweg wou oversteken naar de Boekkouterstraat", weet Het Laatste Nieuws.
Parket stelt verkeersdeskundige aan
Het parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld. Die moet meer duidelijkheid verschaffen over de precieze omstandigheden van het dodelijke ongeval. De bestuurder van de tractor werd getest op alcohol en drugs. Hij bleek niet onder invloed te verkeren.
Hoe gevaarlijk is fietsen?
Uit cijfers die Vias vorig jaar bekendmaakte blijkt dat fietsers de enige categorie van weggebruikers vormen waarbij het aantal ernstig gewonden jaar na jaar gestaag toeneemt. "In 2022 was één op de twee ernstig gewonden op de openbare weg een fietser", weet de VRT.
"Laat je niet afschrikken", zegt de Fietsersbond. "De verkeersveiligheidscijfers voor fietsers zijn allesbehalve rooskleurig maar betekenen niet dat ook jij meer risico loopt op een verkeersongeval."
"Integendeel, Fietsberaad berekende dat het risico op dodelijke ongevallen de laatste jaren in Vlaanderen flink is gedaald, doordat er meer kilometers gefietst worden."
Lees ook: Fietsers en automobilisten gewaarschuwd: 'Heel gevaarlijk deze periode'
"Een andere tendens is dat oudere fietsers langer en meer fietsen. Uit ongevallenstatistieken blijkt dat vooral deze leeftijdsgroep een hoger risico loopt. Dus het feit dat we langer fietsen zou kunnen bijdragen aan meer dodelijke slachtoffers in het verkeer."