Nieuwe openingsuren van recyclageparken door de hitte

recyclagepark
Afbeelding bron: Photonews

De uitzonderlijk hoge temperaturen van de komende dagen hebben gevolgen voor de werking van de recyclageparken. Afvalintercommunale ILvA past tijdelijk de openingsuren aan om medewerkers beter te beschermen tegen de extreme hitte. Ook voor de afvalophaling worden extra maatregelen genomen, waardoor inwoners gevraagd worden hun afval vroeger buiten te zetten.

Recyclageparken openen vroeger en sluiten vroeger

Omdat de temperaturen de komende dagen bijzonder hoog oplopen, worden de openingsuren van de recyclageparken tijdelijk aangepast.

Op woensdag 24 juni en donderdag 25 juni zijn alle recyclageparken geopend van 8.30 uur tot 14.30 uur. Dat geldt ook voor de parken die normaal pas in de namiddag openen. Zij starten uitzonderlijk eveneens om 8.30 uur en sluiten om 14.30 uur.

De gebruikelijke sluitingsdagen blijven wel behouden.

Ook tijdens het weekend gelden aangepaste uren. Op zaterdag 27 juni openen alle recyclageparken om 8 uur en sluiten ze om 15 uur.

Met die maatregel wil ILvA vermijden dat medewerkers tijdens de heetste uren van de dag langdurig in de volle zon moeten werken.

Ploegen starten al om 5 uur 's morgens

Niet alleen in de recyclageparken wordt de planning aangepast. Ook de afvalophaling begint vroeger dan normaal.

De ploegen starten de rest van de week al om 5 uur 's morgens. Mocht het KMI later deze week beslissen om code rood af te kondigen, dan wordt de start zelfs vervroegd naar 4 uur.

Daardoor kunnen de zwaarste werkzaamheden zoveel mogelijk plaatsvinden tijdens de koelere uren van de dag.

Belangrijke oproep voor inwoners

ILvA vraagt inwoners om rekening te houden met die vervroegde ophalingen en hun afval tijdig buiten te zetten.

"Daarom doen we een warme oproep aan de mensen om hun afval tijdig buiten te zetten", zegt Frederik Meulewaeter, voorzitter van ILvA.

Hij legt uit waarom die maatregel noodzakelijk is.

"Met deze maatregel willen we onze medewerkers beschermen tegen de hitte en hen zo lang mogelijk in veilige omstandigheden laten werken. We hopen op ieders begrip."

Wie zeker wil zijn dat het afval wordt meegenomen, zet het daarom best al de avond vóór de ophaaldag buiten.