Politie tolereert rijgedrag niet: Wagen weggesleept en in beslag genomen
De politie heeft deze week streng ingegrepen toen ze zagen dat een bestuurder de veiligheid van andere weggebruikers in gevaar bracht. "Het ging om veelvuldig patsergedrag, waarbij de veiligheid van andere weggebruikers in het gedrang kwam", laat politiezone VLAS weten in een bericht aan onze redactie.
De feiten werden op vrijdag 8 mei vastgesteld. In de namiddag zagen agenten van politiezone VLAS een bestuurder gevaarlijk rijgedrag vertonen. Dat gebeurde in de wijk Sint-Elisabeth in Kortrijk, waar veel fietsers en voetgangers passeren, en aan het Stationsplein.
Ook de dagen voordien was de bestuurder, die met een Citroën Saxo reed, al enkele malen in negatieve zin opgevallen. Hij vertoonde roekeloos rijgedrag, terwijl hij telkens vier passagiers vervoerde. Burgers maakten daar meldingen van bij de politie.
Gevaarlijk en patserig rijgedrag
"De meldingen die bij ons binnenkwamen gingen telkens over gevaarlijk en patserig rijbedrag: telkens hard remmen om dan met gierende banden op te trekken, en aan een veel te hoge snelheid de bocht nemen, zonder rekening te houden met oversteekplaatsen en zebrapaden."
"Daarbij reed de auto met alle ramen open zodat de heel luide muziek die afgespeeld werd door iedereen kon gehoord worden."
Politie zet auto aan de kant en doet opvallende vaststelling
Vrijdagmiddag werd er ingegrepen. Na een discrete achtervolging werd het voertuig aan de kant gezet. De bestuurder en de vier andere inzittenden van het voertuig, allemaal jongemannen, werden geïdentificeerd.
De politie deed vervolgens een opmerkelijke ontdekking: "De bestuurder behaalde pas twee weken geleden zijn rijbewijs."
Voertuig weggesleept en in beslag genomen
Er werd besloten om de wagen van de jongeman te laten takelen en in beslag te nemen. "Hij bracht doelbewust de fysieke integriteit van andere weggebruikers in gevaar. In zijn voertuig was de jongeman een reëel gevaar voor de openbare veiligheid."
De wagen werd naar een speciaal voorziene kooi in de ondergrondse parking Veemarkt gesleept en daar gestald. Hoelang het voertuig in beslag genomen blijft, is onduidelijk. "De bestuurder zal binnenkort gehoord worden door de burgemeester, die dan een beslissing zal nemen."