Wintertijd ingegaan: "Start van gevaarlijke periode", waarschuwt Verkeersinstituut Vias

Klok - winteruur - zomeruur
Afbeelding bron: Unsplash

In de nacht van zaterdag 25 oktober op zondag 26 oktober zijn we weer overgeschakeld van zomertijd naar wintertijd. Dat heeft gevolgen in het verkeer. "Het is de start van een risicovolle periode", zegt Vias institute.

Met het terugdraaien van de klok wordt het nu elke dag een uur vroeger donker. "En het zijn vooral de voetgangers die hiervan de gevolgen dragen", zegt Vias.

Met name tijdens de spitsuren wordt het gevaarlijk. Vias maakte vorig jaar een statistische analyse en stelde een sterke stijging vast van zowel het aantal letselongevallen met voetgangers als het aantal dode en zwaargewonde voetgangers tijdens de avondspits.

"De overschakeling naar de wintertijd is de start van een risicovolle periode. Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 35%. Het aantal zwaargewonden en doden bij voetgangers neemt zelfs met 77% toe."

Vias stelde vast dat er in de jaren 2014-2023 110 doden en zwaargewonden per 1.000 letselongevallen waren in oktober, tegenover 144 doden en zwaargewonden per 1.000 ongevallen in november, dus na het ingaan van de wintertijd. "Er zijn dus niet alleen meer ongevallen, ze zijn ook 31% ernstiger."

Zo hou je het als voetganger veilig

Vias hamert erop dat het als voetganger belangrijk is om goed zichtbaar te zijn voor automobilisten. Daarbij is het dragen van reflecterende kledij of fluomateriaal essentieel.

"Met reflecterende kledij word je al tot op 150 meter opgemerkt. Met donkere kledij zien autobestuurders je slechts vanop 20 meter. Aan 50 km/u op een droog wegdek heeft een wagen minimum 26 meter nodig om tot stilstand te komen."

Verder raadt Vias aan om altijd over te steken op oversteekplaatsen. Je bent op een oversteekplaats niet immuun voor een ongeval, maar het blijft de veiligste plaats om de weg over te steken.

Bij het oversteken maak je normaal gezien even oogcontact met een automobilist, om er zeker van te zijn dat de wagen zal stoppen. In het donker is dat moeilijker. "Door het licht van de koplampen is het vaak moeilijk om oogcontact te maken, maar vergewis je er zeker van dat de autobestuurder is gestopt vooraleer je oversteekt. Voorrang hebben wil niet noodzakelijk zeggen dat je zomaar blind moet oversteken."

Lees ook: Vias slaat alarm: "Zes keer meer kans om ernstig gewond te raken in dit type voertuig"

Zo hou je het als automobilist veilig voor voetgangers

Vias roept automobilisten op om hun gedrag aan te passen. Vertraag sowieso als je een oversteekplaats nadert. "Een autobestuurder moet in staat zijn te stoppen voor elke oversteekplaats, zelfs als een voetganger zich erop waagt zonder te kijken."

"Een voetganger kan zich achter een andere verschuilen. Als je stopt om een voetganger over te laten, kijk nog eens extra vooraleer je opnieuw vertrekt om te zien of er geen andere voetganger vlak achter hem volgt."