SD Worx-Protime grijpt naast winst, Lotte Kopecky legt uit waarom ze niet sprintte

Kopecky
Afbeelding bron: Photonews

Ook in de Brabantse Pijl bleef een overwinning voor SD Worx-Protime uit. In de sprint werd niet gekozen voor Lotte Kopecky, maar voor haar Nederlandse ploeggenote Mischa Bredewold, die tweede werd.

SD Worx-Protime reed een opvallend tactische koers, waarin de ploeg de hele dag verschillende scenario's openhield. Afhankelijk van de wedstrijdsituatie werd er gewisseld tussen controle en aanval. Die veelzijdige aanpak moest de ploeg opnieuw richting de overwinning loodsen.

Voor de sprintkaart koos de ploeg niet voor Lotte Kopecky, maar voor Mischa Bredewold. De Nederlandse sprintster kwam uiteindelijk dicht bij de zege, maar moest genoegen nemen met de tweede plaats. Daarmee leverde de ploeg wel een podiumplaats, maar geen overwinning op.

Pas op ongeveer 50 kilometer van de finish kwam Kopecky zelf echt in beeld. Na de Moskesstraat nam ze een eerste keer het commando in het peloton en zette SD Worx-Protime de forcing in. Het tempo ging omhoog en de koers werd opengebroken.

Met Van der Breggen vooraan kon Kopecky in het peloton blijven en energie sparen, met het oog op een mogelijke sprint. Tegelijk bood de situatie ook kansen om het scenario om te gooien richting een offensieve finale. Het leek een perfect uitgekiend plan, maar het leverde uiteindelijk geen overwinning op.

In de finale mengde Kopecky zich niet meer in de sprint. Zelf gaf ze daarover in Sporza aan: "Zelf sprinten? Dat zat er vandaag niet in voor mij. Dat hadden we gisteren al besproken. Ja, het is geven en nemen. Hoe mijn gevoel was? Average. Gemiddeld."