Heel belangrijk als je iets koopt: "Een goed idee met het oog op de garantie"

Als je een product koopt, heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Maar hoe bewijs je dat je recht hebt op die garantie, en moet dat altijd met een kassaticket?
Die vraag werd beantwoord in het Radio2-programma 'WinWin'. "De wettelijke garantie is natuurlijk goed en wel, maar dan moet je kunnen bewijzen dat jouw kapotte product nog geen twee jaar oud is. Daarom is het belangrijk om je aankoopbewijs goed bij te houden."
"Als een verkoper een product verkoopt waarop er wettelijke garantie is, en dat is in de meeste gevallen zo, dan is hij verplicht om je een aankoopbewijs te geven met daarop een aantal gegevens, zoals de datum en een omschrijving van het product."
"Dat aankoopbewijs hoeft niet per se een kassaticket te zijn, het kan eerder welk document zijn. Zolang de datum en het product er maar op staan."
Foto of kopie maken van garantiebewijs
"Om te voorkomen dat je je aankoopbewijs kwijtspeelt, of de inkt van je kassaticket na een jaar al helemaal verbleekt is, is het een goed idee om een foto of een kopie van je bewijs te bewaren."
"De garantie begint trouwens pas te lopen vanaf de levering. Met andere woorden: vanaf het moment dat je het product in handen krijgt. Als je bestelling met de post komt, begint de garantietermijn dus pas te lopen vanaf het moment dat de postbode jou het pakje overhandigt."