Velen weten het niet: "Deze garantie op je huisdier, en dan moet verkoper dierenartskosten betalen"

Velen weten het niet, maar er bestaat ook een wettelijke garantie voor huisdieren. "Het klinkt misschien wat bizar, maar voor de wet zijn dieren eigenlijk ook goederen", viel te horen in het Radio2-programma 'WinWin'.
"Dus als je een huisdier koopt bij een professionele verkoper en er blijkt binnen het jaar iets serieus mis te zijn met je dier, dan heb je recht op wettelijke garantie. Dat geldt voor alle levende dieren."
"Er zijn wel enkele uitzonderingen. Zo is de garantie niet van toepassing op dieren die gekweekt zijn om op te eten. Dus niet op de kreeft uit het aquarium bij de visboer, en ook niet op dieren die als aas gebruikt worden om te gaan vissen, of op dieren die je koopt om ze daarna te voederen aan andere dieren."
"In alle andere gevallen krijg je garantie als je dier een conformiteitsgebrek heeft. Dus als je dier een besmettelijke ziekte of een aangeboren afwijking blijkt te hebben, dan moet de verkoper je daarvoor vergoeden."
Verkoper moet opdraaien voor dierenartskosten
Maar hoe moet het dan verder? "Een kapotte broodrooster, die kan je laten herstellen, maar wat doe je met een doodzieke kat? Je kan wel degelijk een 'herstelling' eisen. Daarmee bedoelt de wet dat de verkoper moet opdraaien voor de dierenartskosten om je dier te genezen."
"Die kosten mogen wel niet de pan uit swingen, maar zijn afhankelijk van hoeveel je dier gekost heeft. Voor een hamster van 10 euro zal het maximum 30 euro zijn, voor een hond waarvoor je bijvoorbeeld 1.500 euro hebt betaald maximum 3.000 euro."
Dan mag je je geld terugeisen
"Je mag ook een nieuw dier vragen om je zieke exemplaar te vervangen als je dat wil. En op dat nieuwe dier krijg je opnieuw een jaar garantie. Sterft het dier of zorgen de medische ingrepen voor een te hoog kostenplaatje, dan mag je dat dier teruggeven en je geld terugeisen."