Wat is verschil tussen noodpakket Colruyt (30 euro) en dat van Rode Kruis (155 euro)?
Het Nationaal Crisiscentrum raadt iedereen aan om een noodpakket in huis te halen. Er zijn echter grote verschillen in prijs. Zo kost een noodpakket bij Colruyt net geen 30 euro, terwijl eentje van het Rode Kruis meer dan 150 euro kost.
Met een noodpakket moeten mensen in een noodsituatie de eerste 72 uur (3 dagen) zonder hulp van buitenaf kunnen overleven. Er zijn heel wat vooraf samengestelde noodpakketten te koop, aan prijzen die sterk uiteenlopen.
Wat zit er in het noodpakket van Colruyt?
Het noodpakket van Colruyt kost 29,99 euro. Geert Elen, hoofd innovatie bij Colruyt, legde in 'WinWin' op Radio 2 uit wat er zoal in dat noodpakket zit. Het blijkt uitsluitend op voeding gericht te zijn.
"Onze pakketten bestaan uit twee hoofdmaaltijden, een vlamloze keuken, een ontbijt, energierepen, nootjes... Een pakket met meer dan 3.000 calorieën, met de focus op voeding, waarmee je minstens 24 uur verder kan."
In welke omstandigheden kan dit noodpakket van pas komen? "We geloven dat zo'n pakket interessant kan zijn in heel wat verschillende situaties. Denk aan energie-uitval, gaspannes, overstromingen..."
"Maar zelfs in de zomer, als er monsterfiles zijn op de Route du Soleil naar het zuiden van Frankrijk. Dan is het handig als je een tijdje verder kan qua maaltijden. Dus volgens mij is het handig in een hele reeks van uitzonderlijke omstandigheden."
Waarom kost het noodpakket van het Rode Kruis 155 euro?
Woordvoerder Vincent Verbeecke erkent dat het noodpakket van het Rode Kruis, dat 154,95 euro kost, niet goedkoop is. "155 euro, dat is niet weinig. In alle eerlijkheid: bij ons zit daar een kleine marge op. Dat is niet superveel, maar wij verdienen daar wel een beetje geld aan."
"Wij herinvesteren dat in onze gratis EHBO-opleiding, in onze rampenparaatheid. Maar het klopt dat het niet goedkoop is."
Zelf noodpakket samenstellen
Wie 150 euro te veel geld vindt, kan ook zelf een noodpakket samenstellen. "We hebben een checklist op onze website staan. Het belangrijkste is: laat het niet liggen, begin eraan", zei Verbeecke nog.