Hendrik Bogaert (CD&V) verklaart het groeiend succes van Vlaams Belang en PVDA

door: WVDS
Afbeelding bron: Photonews

Uit de meest recente peilingen blijkt dat de extreme partijen, zowel links PVDA als rechts Vlaams Belang, kiezers winnen. Hendrik Bogaert (CD&V) ziet in de sociale mediastrategie van deze partijen de reden voor hun succes.

“Het succes van de uitersten heeft veel te maken met Facebook. Op die manier hebben zij een rechtstreekse link naar de bevolking”, zegt Hendrik Bogaert (CD&V) aan Redactie24. 

“Zowel Vlaams Belang als PVDA plaatsen vrij polariserende boodschappen. Niet zozeer om partijen tegen elkaar op te zetten, maar ze hanteren wel een uiterst harde communicatiestijl.” 

“Ze kunnen daar, met de budgetten die er zijn, echt wel honderdduizenden mensen mee bereiken alsof ze een eigen privé-zender hebben. Een bepaald segment van de bevolking spreken zij daar enorm door aan en ze krijgen veel feedback van de mensen in de vorm van likes en retweets.”  

‘De opgeklopte slogans verkopen als zoete broodjes’

“De boodschappen komen met een hoge frequentie bij de mensen thuis binnen. En dat heeft een grote impact, dat zie ik ook in mijn onmiddellijke omgeving, en die strategie helpt om een aantal mensen te overtuigen.”

“CD&V gebruikt social media ook wel om boodschappen uit te sturen, maar eerder genuanceerde boodschappen. Daarop reageren mensen eerder gematigd dan wanneer je  een harde boodschap met veel emoties brengt.” 

“Voor mensen klinken onze boodschappen aannemelijk en correct, maar men is minder geneigd om uitbundig zijn mening te verkondigen als reactie. Het zijn de opgeklopte slogans die verkopen als zoete broodjes.”