Bus en tram binnenkort véél goedkoper? Minister lanceert interessant voorstel
De bus of de tram nemen moet deze winter een stuk goedkoper kunnen. Dat vindt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters
Peeters (Open Vld) stelt omwille van de energiecrisis voor om reizigers een ticket aan de prijs van 1 euro aan te bieden, waarmee de hele dag onbeperkt gereisd kan worden.
Wij vroegen op onze Facebookpagina aan de lezers: "Zou jij het openbaar vervoer nemen en je auto aan de kant laten als dat maar 1 euro per dag zou kosten?"
"Nee, want ik zou niet eens op mijn bestemming geraken of veel langer onderweg zijn", schrijft Pat.
"Dit gaat niet om een euro. Je moet geraken waar je moet zijn en je moet ook thuis geraken. Anders zou ik er wel gebruik van maken", laat Rik weten.
"Daarvoor moet je eerst bussen hebben in het dorp. Tijdens de weekends geen, tijdens de vakanties geen... Dus ja, 1 euro of meer telt voor ons hier niet", zegt Marina.
"Dat ze eerst eens zorgen dat het openbaar vervoer een deftige uurregeling heeft en een deftige verbinding", stelt Laurette.
"Ja, voor 65 euro per jaar rij ik veel met de tram en de bus. Geen parkeerplaats zoeken, geen parking betalen, een glaasje wijn kunnen drinken. Niets dan voordelen", vindt Lisette.
"Yep, als ze niet te veel staken en op tijd kunnen rijden... Waarom niet?", zegt Dirk.
"'s Morgens om 06.00 uur op een werf ergens in België moeten zijn... Dan moet ik om 02.00 uur opstaan om om 02.30 uur de bus te nemen en dan 's avonds om 22.00 uur thuiskomen. In de hoop dat ze op tijd zijn en niet staken. Dus ik denk er niet aan", laat Patrick weten.
"Toen ik in Antwerpen woonde zou ik dat zeker gedaan hebben, maar ik woon nu vier jaar in Limburg en daar kennen ze dat blijkbaar niet, openbaar vervoer", merkt Nadia op.
"Zeker. Ben altijd met De Lijn naar school geweest. Later altijd met de trein naar mijn werk in Brussel en de laatste jaren gratis. Doe dit maar eens tijdens de spitsuren. Niets dan voordelen. Krant lezen, dutje doen, kaarten...", schrijft Karel.
"Nee, mijn auto is mijn vrijheid. Ik ga en ik kom wanneer ik wil, op het uur dat ik wil", schrijft Arlette.
"Al eens geprobeerd vanuit Noord-Limburg? Je neem best een slaapzak mee om te overnachten in het bushokje", zegt Christel.
"Ik zou de trein nemen als ik op tijd in Vilvoorde zou geraken voor mijn werk. Heel graag. Jammer genoeg niet mogelijk", zegt Erwin.
"Het openbaar vervoer heeft een sterke reputatie opgebouwd in onbetrouwbaar zijn, te laat zijn en stakingen. Je kan er gewoonweg niet op rekenen", vindt Paul.
"Nee, dat kom ik elke dag te laat op het werk", vreest Kurt.
"In Zwitserland: ja, met veel plezier. Niets anders dan een plezier en een aangename beleving om daar het openbaar vervoer te nemen. Ik zou zelfs durven stellen dat een auto daar eerder een last is. In België: no way. Het openbaar vervoer komt hier op verschillende vlakken ernstig tekort ten opzichte van het superieur uitgebouwd net in Zwitserland", zegt Zourab.
"Als ik naar het centrum wil moet ik eerst 500 meter te voet en dan twee verschillende bussen nemen, met een wachttijd tussen de twee. En dit voor een afstand van 2,5 kilometer. Nee, bedankt dus", zegt Werner.
"Nee, want het openbaar vervoer is niet praktisch georganiseerd voor veel te veel mensen", vindt Francine.