“Flutwedstrijd”: is er begrip voor duidelijke keuze van Mathieu van der Poel?

Mathieu van der Poel
Afbeelding bron: Photonews

Mathieu van der Poel verschijnt ook dit jaar niet aan de start van het Nederlands kampioenschap wielrennen. De kopman van Alpecin-Deceuninck kiest bewust voor rust in de aanloop naar de Tour de France. Volgens voormalig prof Tom Dumoulin is dat een logische beslissing.

Van der Poel kiest voor rust

Ondanks geruchten over een mogelijke verrassingsdeelname ontbreekt Mathieu van der Poel opnieuw op het NK wielrennen. De Nederlander bevestigde in de NOS Wielerpodcast dat hij het kampioenschap bewust overslaat.

"Gewoon thuis, aan het trainen, en waarschijnlijk 's middags de wedstrijd kijken", zegt Van der Poel in de NOS Wielerpodcast over zijn plannen tijdens het kampioenschapsweekend.

Een echte bijzondere reden is er volgens hem niet. "Het stond gewoon niet in de planning. Het is het laatste rustige weekend richting de Tour." Daarmee maakt hij duidelijk dat zijn volledige voorbereiding in het teken staat van de Ronde van Frankrijk.

Tour de France is absolute prioriteit

Na een intens klassiekerseizoen bouwde Van der Poel bewust een rustige periode in. De Ronde van Zwitserland vormde zijn laatste koers vóór de Tour de France, die op 4 juli van start gaat in Barcelona.

De voormalig wereldkampioen wil in topvorm aan de start verschijnen en neemt daarom geen onnodige risico's meer in de laatste voorbereidingsweek. Het NK past volgens hem simpelweg niet in dat schema, ook al won hij de nationale titel eerder al twee keer.

Tom Dumoulin begrijpt de keuze

Voormalig Tourwinnaar Tom Dumoulin heeft alle begrip voor de beslissing van zijn landgenoot. Volgens hem is het NK voor Van der Poel sportief minder interessant dan de Tour.

Dumoulin wijst erop dat ploegen zoals Visma Lease a Bike met een groot aantal renners starten, waardoor zelfs de sterkste renner moeilijk alleen het verschil kan maken. "Laten we eerlijk zijn: het NK is voor Mathieu van der Poel natuurlijk een flutwedstrijd."

Focus volledig op geel

Volgens Dumoulin is Van der Poel inmiddels zo'n grote naam in het internationale wielrennen dat hij zijn programma volledig afstemt op de grootste wedstrijden van het seizoen.

Een nationaal kampioenschap vlak voor de Tour levert voor hem relatief weinig op, terwijl een extra inspanning wel energie kan kosten.

Alles wijst er dan ook op dat Van der Poel de komende dagen rustig blijft trainen, zodat hij begin juli met frisse benen aan de start verschijnt van zijn belangrijkste doel: een succesvolle Tour de France.