Lydia Peeters blundert: Meest vervuilende dieselwagens kunnen zelfs lage-emissiezone binnen

door: BVDO
Afbeelding bron: Photonews
Door meetapparatuur niet in werking te stellen kunnen dieselwagens met een defecte of bewust uitgeschakelde roetfilter zomaar blijven rondrijden.

Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft enkele weken geleden in alle stilte beslist om het wetgevende kader voor de invoering van nieuwe meetapparaten op de controle van vervuilende dieselwagens te schrappen en te wachten op een richtlijn van Europa die wellicht nog jaren op zich laat wachten.

"We gaan er toch in eerste instantie van uit dat mensen niet moedwillig een roetfilter zouden verwijderen of stukmaken”, vertelt Peeters, al bewees een reportage van de VRT vorig jaar wel anders. “Dat is zeker niet goed te praten, die zijn bezig met ieders gezondheid... maar moeten we op basis daarvan een heel nieuw systeem gaan uitrollen? Ik heb daar zowat mijn twijfels bij... Ik denk dat we ons moeten aligneren aan Europa."

De vraag is of de lage-missiezones dan nog zin hebben in Antwerpen, Gent en Brussel. Vervuilende auto’s die met de meetapparatuur opgespoord moesten worden kunnen nu probleemloos die LEZ’s binnenrijden. Auto’s die jonger dan tien jaar zijn worden immers toegelaten op basis van de euronorm, terwijl ze zonder roetfilter veel meer vervuilen dan oudere diesels.

Onze overheden zijn immers gewoon niet in staat om de uitstoot van ons wagenpark echt te meten. Grote vervuilers kunnen straffeloos blijven rondrijden, ook in lage emissiezones. Door de beslissing van Peeters dreigt dat nog een hele tijd zo te blijven.