Minister Hilde Crevits geschrokken: "De resultaten zijn zeer, zeer verontrustend"

door: STS
Hilde Crevits
Afbeelding bron: Photonews

Veel jongeren blijken zich niet bewust te zijn van de stroom van desinformatie die ze onder ogen krijgen via het internet en sociale media. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel zelden of nooit controleert of een bericht, een foto of een filmpje wel betrouwbaar is.

Daarom is er nu een campagne gelanceerd, met de naam 'Klopt da wel?'. Deze campagne waarschuwt jongeren uit het middelbaar onderwijs voor de gevaren van desinformatie.

"Ik vind de resultaten zeer, zeer verontrustend", zei Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits (cd&v) op VRT 1 over het onderzoek dat gevoerd werd. "Want vier op de tien jongeren slikken alle boodschappen die ze zien als zoete broodjes."

Zeer opruiend en zeer polariserend

"Als ik dan zelf naar die boodschappen kijk, zie ik dat ze vaak zeer opruiend en zeer polariserend zijn. We hopen met deze campagne jongeren echt wakker te maken - dat ze niet alles moeten geloven wat ze zien op sociale media."

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp