De Lijn kondigt grote veranderingen aan en doet oproep aan busreizigers

door: MRO
Afbeelding bron: Photonews

Vanaf 1 juli zijn er grote veranderingen bij De Lijn. Wie de bus neemt, moet de via de routeplanner op de website van De Lijn of via de app controleren of er wijzigingen zijn in de reisroute.

Op 1 juli zet De Lijn een belangrijke stap in de gefaseerde uitrol van Hoppin (basisbereikbaarheid). Het resultaat is een honderdtal aanpassingen in het vervoersaanbod in Vlaanderen. Het aanbod wordt beter afgestemd op de behoeften van reizigers. 

“16.000 haltes in heel Vlaanderen zijn op een of andere manier betrokken: de lijnen die aan de haltes passeren veranderen, de lijnen krijgen een nieuw lijnnummer, sommige haltes verdwijnen, andere worden verplaatst, er komen nieuwe haltes bij. Netto zullen er een 180-tal haltes minder zijn, da’s 1 % van het totaal aantal haltes", verduidelijkt Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn.

“Op drukke routes zet De Lijn in op snellere en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer wordt er flexibel vervoer geïntroduceerd. Naadloos overstappen kan bij een Hoppinpunt, een knooppunt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen, zoals trein, bus, tram, deelsystemen of flexibel vervoer (flexbus of -taxi)”, legt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters uit.

De Lijn benadrukt dat dit de grootste wijziging is in jaren en dat dit voor heel wat reizigers een verandering inhoudt. Daarom zet men extra in op informeren en begeleiden van reizigers.

Tags de lijn