Frustratie voor eigenaars van een elektrische wagen

Elektrische wagen
Afbeelding bron: Photonews

Bij een tankstation is van ver al duidelijk wat de prijzen zijn, maar bij een laadpaal moet je eerst een QR-code scannen. Voor veel mensen met een volledig elektrische wagen is het een frustratie. Philippe Vangeel van EV Belgium was te gast in 'WinWin' op Radio2 om over het onderwerp te spreken.

"De Europese Commissie heeft voor een wetgeving gezorgd die geldt in alle Europese landen. Die wetgeving bepaalt de prijstransparantie. Men gaat verplichten aan de laadpaaloperatoren om hun prijs te afficheren", zei Vangeel.

QR-code

"Daarbij wordt wel een onderscheid gemaakt tussen de snelle laders en de trage laders, beneden de 50 kW. Daar moet de prijs via een beveiligde manier gecommuniceerd worden. In de meeste gevallen is dat een QR-code."

"Intussen staan er in heel Europa al meer dan een miljoen laadpalen, en heel veel ervan zijn traagladers. Men wil de prijs van de hardware van die laadpalen zo laag mogelijk houden. En daarom zitten er geen displays in."

Display op snelladers

"Voor de snelladers gaat men effectief een display op de laadpaal verplichten. Er is een transitieperiode voor de laadpalen die er al stonden, maar de meeste laadpalen zijn wel al compatibel."

"Voor de traagladers is er geen transitie, men kan met de QR-code verder. Voor de snelladers is er nog tijd tot 2027 om de transitie te maken."

Lees ook: 2.500 extra laadpalen voor elektrische wagens op komst: Zal jij ervan profiteren?

Overal met je laadpas kunnen laden

"Wat ook deel uitmaakt van dezelfde wetgeving, is interoperabiliteit. Dat wil zeggen dat je overal met je laadpas terechtkan. Zoals je met een bankkaart of een kredietkaart ook overal terechtkan bij een betaalterminal."

"Dat wil men ook bekomen: heb je een vreemde laadpas, van een andere operator, dan zou die compatibel moeten zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je dezelfde prijs gaat betalen."