Groot probleem met trajectcontroles in Vlaanderen: “Ze lokken je in de val”

Trajectcontrole
Afbeelding bron: Photonews

Vlaanderen wordt overspoeld door trajectcontroles. In twee jaar tijd is het aantal installaties vervijfvoudigd. Toch rijzen er steeds meer vragen over de manier waarop ze geplaatst zijn. Volgens specialisten zitten daar serieuze problemen.

Aantal knalt naar recordhoogte

Het aantal trajectcontroles in Vlaanderen steeg van 246 in 2023 naar maar liefst 1.233 dit jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR). Met 285 Vlaamse gemeenten komt dat neer op gemiddeld vier installaties per gemeente.

Quintin laat wel in het midden hoeveel van die trajectcontroles effectief operationeel zijn. Hij benadrukt dat er “fors geïnvesteerd is in trajectcontroles en een efficiëntere handhaving”.

“Veel trajecten zijn slecht geplaatst”

Volgens mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent) kloppen de cijfers, maar is er een structureel probleem. “Trajectcontroles blijven een waardevolle zaak,” stelt hij in Het Nieuwsblad. “Tenminste wanneer ze vakkundig geplaatst zijn. Maar dat is vandaag niet overal het geval.”

De Mol waarschuwt dat sommige trajecten beginnen op onlogische plaatsen. “Veel trajecten beginnen veel te kort na bijvoorbeeld een snelheidsverlaging van 70 naar 50 kilometer per uur. Zo lok je mensen in de val.”

Het zorgt ervoor dat bestuurders nauwelijks tijd hebben om hun snelheid aan te passen, wat de geloofwaardigheid van het systeem kan ondergraven.

Grote verschillen per gewest

In Vlaanderen staan 1.233 installaties, tegenover 97 in Wallonië en 12 in Brussel. De verschillen in aanpak tussen de drie gewesten zijn daardoor bijzonder groot.