Professor Johan De Mol uit bezordgheid over trajectcontroles in zone 30
De trajectcontroles in ons land in de zone 30 zijn zo afgestemd dat je een boete nauwelijks nog kan vermijden. Een bewuste keuze die tegen de borst stoot.
Het lijkt een logische maatregel om de verkeersveiligheid te verhogen: een trajectcontrole in een zone 30. Maar wat als die controle al 200 meter na het begin van de zone begint, en je simpelweg geen tijd hebt om af te remmen? Precies dat gebeurt nu in sommige gemeenten, en dat zorgt voor ophef.
Volgens professor Johan De Mol (UGent) hebben die controles in bepaalde gevallen weinig met veiligheid te maken, maar alles met inkomsten. In Het Nieuwsblad uit hij zijn bezorgdheid: “Dit heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken.”
De Mol
“Met 30 km/u rij je 200 meter in 24 seconden. Aan 35 km/u doe je er nog geen 4 seconden minder over.”
Prof. Johan De Mol
(UGent)
Volgens De Mol
En dat roept vragen op: als de veiligheid het doel is, waarom worden deze trajectcontroles dan zo ‘strategisch’ geplaatst dat het bijna onmogelijk is om er niet geflitst te worden?
Eerder dit jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) aan dat er een diepgaande evaluatie komt. Ze gaat de trajectcontroles door lokale besturen laten evalueren.