Eén bedrijf wordt rijk met trajectcontroles en stelt gemeenten opvallende eisen
Er is ophef over de trajectcontroles. Het woord "verdienmodel" valt steeds vaker. Van de honderd steden en gemeenten die trajectcontroles hebben, zijn er dertig die dat doen in samenwerking met een privéfirma. Die ontvangt een groot deel van de boete en stelt bovendien opvallende eisen, zoals dat wegenwerken binnen een trajectcontrole niet te lang mogen duren.
Wat is TaaS, het bedrijf achter de trajectcontroles?
"Er is maar één bedrijf dat de trajectcontroles aanbiedt, en dat is TaaS (Trajectcontrole As a Service). Het is een samenwerking tussen drie bedrijven", zei journalist Carl Theunis in VTM Nieuws.
- Trafiroad: de leverancier van verkeersborden en wegmarkeringen.
- Macq: gespecialiseerd in het leveren van slimme camera's.
- Intouch traffic: zij leveren de verwerkingssoftware voor GAS-boetes.
Hoe gaat het in zijn werk?
"Gemeenten kunnen doorgeven waar ze juist een trajectcontrole willen. TaaS voert dan een haalbaarheidsstudie uit, installeert alles, ijkt de meetapparaten en onderhoudt ze. Dat kost ongeveer 180.000 euro per trajectcontrole."
Welke verplichtingen moeten de gemeenten nakomen?
"In het contract met de gemeente Meise staat dat de gemeente in de eerste plaats de camera's moet voorzien van elektriciteit. Maar nog belangrijker: 95% van de boetes moeten binnen de twee weken verwerkt worden."
"Er staat ook in dat wegenwerken op het traject niet langer dan vijf opeenvolgende kalenderdagen mogen duren. Want geen of weinig verkeer betekent natuurlijk ook geen inkomsten."
Hoeveel houdt gemeente over aan boete van trajectcontrole?
"Bij een boete van 53 euro gaat 10 tot 16 euro rechtstreeks de gemeentekas in. 24 euro gaat naar TaaS. De rest wordt doorgestort naar de intercommunale, de verschillende gemeenten die zich samen organiseren om die snelheidsboetes uit te schrijven."
Lees ook: Groot probleem met trajectcontroles in Vlaanderen: “Ze lokken je in de val”
Parkeerboetes
"Het is zeker niet het enige verdienmodel dat gemeenten hanteren. Denk maar aan parkeerboetes. Daarvoor worden ook privébedrijven ingeschakeld, die met een stevige commissie werken."