Schokkende ontdekking over gemeentelijke trajectcontroles: "Dit is pervers"

door: STS
trajectcontrole
Afbeelding bron: Photonews

De gemeenten die trajectcontroles installeren verdienen daar veel geld aan via GAS-boetes. De bedrijven waarmee ze samenwerken hebben niets liever dan dat er zoveel mogelijk geflitst wordt, want dat levert hen ook geld op. En dus laten ze in de contracten zelfs zaken opnemen waardoor de pakkans groter wordt, en de verkeersveiligheid vermindert.

"Verkeersexperts zijn niet helemaal overtuigd door die trajectcontroles. Ze zeggen: het kan wel werken, maar het is niet altijd de beste maatregel op de juiste plaats", zei onderzoeksjournalist Jonas Muylaert op VTM.

"Bijvoorbeeld: als je een straat hebt zonder fietspaden, kan je daar een trajectcontrole zetten. De automobilisten zullen trager rijden, maar je blijft een slechte weg zonder fietspaden hebben. En het is natuurlijk duurder om die aan te leggen dan om een trajectcontrole te zetten, die veel geld opbrengt."

"Het wordt nog problematischer wanneer die gemeenten samenwerken met private bedrijven. Zo zijn er al 35 gemeenten. In die contracten staan een paar vreemde clausules."

"Zo zijn ze geen fan van verkeersdrempels, die hebben ze liever niet. De maximumtijd voor wegenwerken is vijf dagen. En die bedrijven willen ook een minimale opbrengst. Van 95% van die boetes willen ze de helft hebben."

"Dus experts zeggen: dit is pervers, dit moet eruit. Maar eigenlijk heeft de overheid geen zicht op welke bedrijven werken met welke gemeenten, en al zeker niet op die contracten."