Testaankoop waarschuwt voor gevaarlijke trend op sociale media

De zomer komt eraan, en zoals gewoonlijk is het belangrijk om jezelf goed te beschermen tegen de zon. Helaas doen jonge mensen dat niet voldoende.
Volgens de Stichting tegen Kanker beschermen kinderen en jongeren zich onvoldoende tegen de zon. Dat is onrustwekkend, want wie al op jonge leeftijd verbrandt, loopt later meer risico op huidkanker. Huidkanker is de meest voorkomende en snelst stijgende vorm van kanker in België.
Uit het onderzoek van de stichting blijkt dat 1 op drie jongeren het belangrijk vindt om een kleurtje te krijgen. 1 op de 6 verbrandt liever dan zonder gebruinde huid terug te keren van hun vakantie.
Dat heeft ook veel te maken met sociale media. Op TikTok circuleren er heel wat aanbevelingen die niet stroken met de wetenschap. "Vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje", klinkt het bijvoorbeeld. Of: eerst verbranden, dan bruin worden.
Bepaalde influencers moedigen mensen aan om te stoppen met het gebruik van zonnecrème. Volgens hen is het nutteloos of zelfs giftig. Het is een trend die dramatische gevolgen kan hebben.
"Zonnecrème is géén luxeproduct of marketingtruc, maar een doeltreffende en veilige bescherming die al tientallen jaren wereldwijd wordt aanbevolen door dermatologen, kankerorganisaties en andere gezondheidsinstanties", klinkt het op de website van Testaankoop. "Laat je gezondheid dan ook niet afhangen van wat trending is op sociale media, maar bescherm je huid."