Honden zijn hier nu welkom: "Samen genieten van prachtige groene plek"
Er is goed nieuws voor hondeneigenaars en hun trouwe viervoeters. Honden zijn nu welkom in provinciaal domein De Ster in Sint-Niklaas. "Bezoekers kunnen voortaan samen met hun viervoeter genieten van de groene omgeving en de wandelpaden op het domein", laat de provincie Oost-Vlaanderen weten.
De nieuwe regeling ging op woensdag 1 april in. Voortaan kunnen hondeneigenaars hun huisdier meenemen voor een bezoek aan het provinciaal domein De Ster in Sint-Niklaas. Om de start in de kijker te zetten, werd er woensdag een speels welkommoment georganiseerd in De Ster, waarbij hondenkoekjes werden uitgedeeld.
"Honden zijn toegelaten aan de leiband en in de aangeduide zones. Zo willen we extra ruimte creëren voor hondenbaasjes, met respect voor andere bezoekers en de verschillende functies van het domein", zegt de provincie Oost-Vlaanderen in een bericht aan onze redactie.
Waar mogen er geen honden komen?
Er zijn enkele plaatsen die wel hondenvrij blijven: dat zijn de speeltuin, het dierenpark, de sport- en petanquehal, de attracties en de zwemzone.
Honden aan de leiband en hondenpoep opruimen
Verder geldt dat honden niet los mogen rondlopen, ze moeten aangelijnd zijn. De eigenaars blijven verantwoordelijk voor hun dier en zijn ook verplicht om hondenpoep op te ruimen.
"Domein De Ster moet een fijne plek zijn voor iedereen, ook voor baasjes en hun hondjes. Het is er prachtig wandelen. We laten honden toe aan de leiband en vragen aan baasjes om alles proper achter te laten. Zo blijft het domein leuk voor iedereen", zegt gedeputeerde Dagmar Beernaert, bevoegd voor Recreatiedomeinen.
"Honden en hun baasjes kunnen voortaan samen genieten van deze prachtige groene plek, met respect voor andere bezoekers en het domein", zegt schepen van Dierenwelzijn en Toerisme Adelheid Van Hauwermeiren.
Hondenlosloopweide
In de toekomst zullen honden wel los kunnen rondlopen op een hondenlosloopweide van 960 m². Daarin zal ook een aparte zone voorzien worden voor kleine honden en puppy's.
De Ster altijd gratis toegankelijk
Met de toelating van honden wil men van De Ster een laagdrempelig en toegankelijk recreatiedomein maken voor iedereen. "Sinds begin dit jaar is het domein altijd gratis toegankelijk, wat de drempel voor een bezoek nog verder verlaagt."