Slachtoffer van oplichters? "Zo heb je meer kans dat je geld nog teruggehaald kan worden"

Pensioen - oplichting
Afbeelding bron: Shutterstock/pics five

Als je slachtoffer wordt van oplichters en je geld hebt overgeschreven, is het kwestie van snel te handelen. Isabelle Marchand van Febelin, de federatie van de Belgische bankensector, zegt wat je moet doen.

"De eerste stap bij het vermoeden van fraude is om zo snel mogelijk contact op te nemen met je bank", zei Marchand op Radio2. "Alle banken hebben een noodnummer. Die specifieke fraudenummers zijn 24 uur per dag en zeven dagen op zeven bereikbaar."

"Een lijst van de fraudenummers van alle banken kan je terugvinden op de website van Card Stop. Ook wij als Febelfin hebben een handige flyer gemaakt, zodat iedereen een goed overzicht heeft van welk nummer je moet bellen."

Kan je lokale bankkantoor helpen in geval fan fraude?

"Ik denk dat het in eerste instantie heel belangrijk is om dat fraudenummer te bellen. Zij zetten dan alles in het werk om zo snel mogelijk - als het nog mogelijk is - die fraude tegen te gaan. Ze gaan alles doen om die fraude te detecteren, om het te stoppen, om het geld eventueel te recupereren. Hoe sneller zij kunnen handelen, hoe meer kans dat ze je geld nog kunnen terughalen."

"Je hoeft daar niet voor te betalen. Je bank zal je wel vragen om een klacht in te dienen bij de politie, zodat er een proces-verbaal wordt opgemaakt en zij een dossier kunnen openen."

Lees ook: Nieuw phishingbericht van oplichters gaat rond: Zo herken je het meteen

Standaard overschrijvingen en instant overschrijvingen

"Wanneer je nietsvermoedend een overschrijving doet naar de rekening van een fraudeur en het gaat om een instant overschrijving, dat gaat het geld meteen naar de fraudeur."

"Er zijn banken die vandaag nog voornamelijk werken met standaardoverschrijvingen, andere hebben de stap gemaakt naar instant overschrijvingen. Wanneer je een standaard overschrijving doet, kan je als klant ervoor kiezen om een instant overschrijving uit te voeren. En dan gaat het geld sneller naar de rekening van de begunstigde, of de fraudeur. Anders is het iets langer onderweg."