Nultolerantie voor alcohol en nog veel meer: Verkeersinstituut wil drastische maatregelen
Verkeersinstituut Vias wil twaalf maatregelen zo snel mogelijk ingevoerd zien worden in het verkeer. Deze moeten de doelstelling van maximaal 320 verkeersdoden per jaar tegen 2030 haalbaar maken.
In 2022 kwamen er 540 mensen om het leven op onze wegen. "De doelstelling van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030 halen we zonder bijkomende maatregelen niet", zegt Vias Institute.
"Voor bepaalde types weggebruikers is de situatie de laatste jaren zelfs verslechterd. Het aantal fietsdoden steeg in 2022 naar het hoogste peil van de laatste tien jaar. In totaal was één op de drie verkeersdoden een fietser of voetganger."
Vias pleit voor twaalf maatregelen.
1. Verlaging van de technische marge van snelheidsmetingen
"Momenteel is er in ons land een technische tolerantiemarge van 6 km/u (tot snelheden van 100 km/u) en 6% boven de 100 km/u. Dat zorgt ervoor dat je binnen een zone 30 pas een boete krijgt vanaf 37 km/u en op autosnelwegen pas vanaf 129 km/u. Die marge is veel te ruim."
"Wij stellen voor om die marge, net zoals in Nederland en Frankrijk, te laten dalen naar 3 km/u of 3% (boven de 100 km/u). Een dergelijke verlaging zou jaarlijks ongeveer 30 levens en 2.500 gewonden kunnen besparen."
2. Veralgemening van trajectcontroles bij wegenwerken
"Bijna twee op de drie Belgische bestuurders (64%) 'vergeten' te vertragen in de buurt van wegenwerken. Werven aan wegenwerken zijn gebieden met een hoog ongevalsrisico. Vias pleit om mobiele trajectcontroles vaker te gebruiken, zeker bij werven die langer zijn dan één kilometer en een duurtijd van meer dan een week hebben."
3. Goed gedrag van weggebruikers belonen
"Door weggebruikers te belonen als ze zich aan de verkeersregels houden, is de boodschap duidelijk: het enige doel van verkeersveiligheidsbeleid is het aantal ongevallen en slachtoffers verminderen. Dit beloningssysteem kan op verschillende manieren worden georganiseerd: bestuurders die een tombolaticket krijgen wanneer ze nuchter zijn bij een alcoholcontrole, een klein geldbedrag dat gedoneerd wordt aan een lokaal goed doel wanneer een bestuurder zich aan de snelheidslimiet houdt, enzovoorts."
4. Helm verplichten voor gebruikers van een e-step
"Uit Belgische ziekenhuisonderzoek blijkt dat 40% van de slachtoffers met een e-step hoofdletsels oplopen en dat de helm slechts zelden gedragen wordt. Vias wil niet alleen de helm verplichten, maar ook het dragen van een fluovest 's avonds. Ook zouden enkel steps die op Europees niveau gehomologeerd zijn, gebruikt mogen worden."
5. Nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders
"De Belgische bestuurder is te tolerant ten opzichte van alcohol achter het stuur. Vias wil, net zoals in acht andere EU-landen, een nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders. Als de politiek het wenst, kan de maatregel meteen en zonder bijkomende kosten ingevoerd worden. Het draagvlak voor deze maatregel is in alle landsgedeeltes aanwezig. Zes op de tien Belgen is voorstander."
6. Invoering van een rijbewijs met punten
"In ons land leiden herhaalde verkeersovertredingen zelden tot een verschijning voor de rechtbank. Een rijbewijs met punten is net een goed middel om die recidivisten die keer op keer in de fout blijven gaan adequaat te identificeren en te bestraffen. In Europa zijn er al 22 landen die over een puntenrijbewijs beschikken."
7. Camerasysteem gebruiken om gsm achter het stuur te beboeten
"Bij een proefproject van ons op een autosnelweg met deze cameratechnologie bleek dat per uur per rijstrook 14 bestuurders in overtreding waren. De politie kan nooit op dezelfde tijdspanne evenveel bestuurders beboeten die in de fout gaan. In Nederland beboet de politie al met deze technologie, binnen een bestaand wettelijk kader."
8. Introductie van een digitaal rijbewijs
"Vorig jaar heeft de politie 47.000 inbreuken vastgesteld met betrekking tot het rijbewijs. Dat is het hoogste cijfer van de laatste tien jaar. De kennis wie over een geldig rijbewijs beschikt, is momenteel niet up-to-date verzameld in een database in ons land. Een digitaal rijbewijs maakt het voor de politie eenvoudiger om rijden zonder geldig rijbewijs te controleren."
9. Verbod op waarschuwingssystemen voor mobiele controles
"Meldingssystemen waarin mobiele controles van de politie aangegeven kunnen worden, zijn niet gunstig voor de verkeersveiligheid. Bestuurders denken dat ze door dat systeem steeds gewaarschuwd worden voor een snelheidscamera, waardoor ze menen straffeloos te snel te kunnen rijden op alle plaatsen waar geen camera staat."
"In werkelijkheid krijgen ze echter 50% meer bekeuringen voor snelheidsovertredingen per afgelegde kilometer, wat bewijst dat ze meer risico's nemen en hun gedrag niet aanpassen. Met die systemen kunnen ook alcoholcontroles gesignaleerd worden. Op die manier kunnen bestuurders die te veel gedronken hebben de controles omzeilen. Vias beveelt aan om die systemen te verbieden."
Verder pleit Vias nog voor een verbod op het bezit en vervoer van lachgas, voor meer controle op drugs in het verkeer en een leesbare, kwaliteitsvolle en conflictvrije infrastructuur.