Vlaamse trajectcontrole komt Nederlander duur te staan: Brievenbus vol boetes

Een nieuwe trajectcontrole in Vlaanderen is een Nederlander met een te zware voet duur te staan gekomen. Hij liep 16 boetes op, goed voor een bedrag van meer dan 850 euro, meldt Het Belang van Limburg.
Het is één van de vier nieuwe trajectcontroles die in de maand september in gebruik genomen werden in de gemeente Lanaken die de Nederlander de das omdeed.
De bewuste trajectcontrole, op de 2e Carabinierslaan (N2) in deelgemeente Veldwezelt, betrapte op één maand tijd in totaal maar liefst 12.591 bestuurders op te snel rijden.
"Ik schrok me rot"
Onder hen een Nederlander die naar België was gereden om hier goedkoper te kunnen tanken. Hij werd zestien keer betrapt op te snel rijden en kreeg de boetes allemaal in één keer in zijn brievenbus.
"Ik schrok me werkelijk rot. De brievenbus zat vol", vertelde de man uit Maastricht aan Het Belang van Limburg. Hij beseft dat de winst van het goedkoop tanken meteen vervlogen is. "Dat is mij nu duur komen te staan."
Lees ook: Burgemeester duidelijk: "Hier komen geen trajectcontroles zolang ik iets te zeggen heb!"
Geen waarschuwingsborden
Marino Keulen, de burgemeester van Lanaken, is het niet eens met de kritiek dat er geen waarschuwingsborden staan in verband met de trajectcontroles. "Die snelheidsborden die 50 km/u aangeven staan er niet als decoratie", vertelde hij aan de krant.
"De borden spreken voor zich en wie niet luisteren wil, moet voelen. We willen dat mensen hun rijgedrag aanpassen. Bovendien is er nog een vergevingsregime van 6 km/u."
Zijn trajectcontroles meer verdienmodel dan middel voor verkeersveiligheid?
De grote toename van het aantal trajectcontroles en flitspalen langs de wegen zorgen voor een recordaantal boetes. "De wildgroei aan flitspalen en trajectcontroles lijkt vooral ingegeven door financiële overwegingen in plaats van verkeersveiligheid", vertelde Vlaams Parlementslid Bart Claes van Vlaams Belang eerder in een bericht aan onze redactie.
"We moeten investeren in veiligere wegen, niet in meer flitspalen die enkel de staatskas spijzen. Verkeershandhaving is essentieel, maar trajectcontroles mogen geen verdienmodel zijn voor overheden en private firma's."