Iedereen vindt dat regering strenger moet zijn: "Hebben ze liever doden en gewonden op hun geweten?"

door: STS
Lydia Peeters
Afbeelding bron: Photonews

De verschillende ministers van Mobiliteit hebben beslist om de minimumleeftijd voor het besturen van elektrische steps en soortgelijke vervoersmiddelen te verlagen naar 16 jaar.

Wij vroegen op onze Facebookpagina naar de mening van de lezers over dit besluit: "Heeft de regering een goede keuze gemaakt?"

"Zeer goede zaak. Elektrische steps zouden zelfs uit de handel gehaald moeten worden. Wat is er mis met een gewone step? Of is men echt zo lui geworden?", vraagt Koen zich af.

"Heel goed. En helm en kniebeschermers verplichten, en een verzekering. En niet meer met twee erop gaan staan en zich aan de verkeersregels houden", schrijft Alice.

"Absoluut, en dat men zo eerst de verkeersregels en -borden leert. Nu is het een groot gevaar. Je hoort ze niet en ineens scheuren ze langs je door op het voetpad", zegt Kazia.

"Ze vergeten de helm te verplichten", vindt Veronique.

"Ze zouden de leeftijd nog verder moeten optrekken, naar 18 jaar", is Anna van mening.

"Hoe dikwijls ik bijna ben aangereden door die gekken... Stap uit je auto en je wordt bijna omvergereden", zegt Betty.

"Iedereen die niet kan rijden het rijden verbieden, dat zijn dan heel veel Vlamingen die te voet kunnen. En nou nog het leven verbieden, is het dan goed? Dit mag niet, dat mag niet...", schrijft Claudia.

"Een heel wijze beslissing. Ik ben deze week bijna overhoop gereden door een jongetje van 8 à 9 jaar. Op het voetpad voor mijn deur", zegt Jeannine.

"Nu zitten ze daarover te zagen. Dat ze liever iets doen aan die wielertoeristen, die zijn veel erger", vindt Elisa.

"Jammer dat er nog steeds geen helmverplichting wordt ingevoerd, zowel voor steps als fietsen. Dat is onverantwoord. Politici hebben angst onpopulair over te komen. Hebben ze dan liever doden en gewonden op hun geweten?", vraagt Freddy zich af.

"18+ en een bewijs van de kennis van de verkeersregels zou geen overbodige luxe zijn. Als je soms ziet hoe sommige mensen (kinderen én volwassenen) ermee rijden", stelt Jan.

"Het is al een goed begin, maar hoe gaan ze dat controleren, met al die deelsteps?", vraagt Mady zich af. "Ik ben van mening dat er dringend duidelijke regels omtrent steps moeten komen. Wie ermee mag rijden en waar ze thuishoren in het verkeer. Ik heb zelf een elektrische step die 27 km/u kan, met lichten en remlicht. Ik draag ook altijd een helm. Op het voetpad rij ik 6 à 7 km/u of stap ik af. Veiligheid voor alles, voor jezelf en voor andere mensen."