'Misleidende praktijken' voor wie vlucht boekt bij Ryanair: Testaankoop sleept Ryanair voor rechter

Ryanair schendt de rechten van de klanten wanneer ze een reis boeken. Dat stelt Testaankoop. De consumentenorganisatie start, met ondersteuning van haar koepel Euroconsumers, een rechtszaak tegen de luchtvaartmaatschappij.
Testaankoop stelt dat een aantal elementen tijdens het boeken van een vlucht bij Ryanair onduidelijk of misleidend zijn. Zo verwijst de consumentenorganisatie naar het boeken van handbagage en het vermelden dat er nog maar een beperkt aantal vluchten beschikbaar is voor deze prijs.
Ryanair maakte de handbagage ter grootte van een trolley betalend. Klanten kennen de volledige prijs pas op het einde van het boekingsproces en dat is in strijd met de Europese wetgeving. Consumenten kunnen uit verschillende bundels kiezen.
Geen transparantie in de prijzen bij Ryanair
Wie handbagage wil meenemen lijkt best voor het Regular-tarief te kiezen, maar in deze bundel zitten ook nog andere zaken waaronder priority boarding. Toch kan een klant later nog handbagage afzonderlijk toevoegen tegen een lagere prijs dan de bundelprijs van het Regular-tarief. Dat vermeldt Ryanair niet bij het begin van de boeking, zodat consumenten het duurdere pakket kiezen.
Bij de boeking toont Ryanair soms '5 stoelen over voor deze prijs'. Dat wekt de indruk dat de klant snel een vlucht moet boeken aan de promo-prijs, terwijl onderzoek van Testaankoop aantoont dat de prijs daarna soms nog daalt.
"Verschillende punten in het boekingsproces van Ryanair zijn op dit moment onduidelijk of misleidend. We willen, zoals de Europese wetgeving ook eist, dat de prijzen vanaf het begin van het boekingsproces duidelijk zijn voor de consument, ook voor elke dienst apart, zodat het gemakkelijker wordt om verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar te vergelijken", legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit.