Kusthoreca kreunt: “Mensen willen zelfs overschotje mosselen mee”

door: BVDO
Afbeelding bron: Photonews (archieffoto)
De horeca beleeft door de coronacrisis moeilijke tijden. Ook op wat de piek van het zomerverlof zou moeten zijn, heeft de horeca aan de kust het moeilijk.

De terrassen liepen afgelopen weekend aardig vol aan de kust. “Klopt, maar binnen is het leeg, wat betekent dat we dus toch minder klanten hebben dan op een topdag vorig jaar”, vertelt Su Qiu van Lido Sole uit Oostende aan Het Laatste Nieuws. “Maar goed, dat is nu het motto: 200 procent inzet voor 50 procent van de omzet.”

En dan is de klant werkelijk koning geworden. “Wat die inzet betreft: wij doen het goed omdat we geen regels hanteren op het terras. Wil je gewoon iets drinken? Fijn, hartelijk welkom. Wil je iets eten zonder daarbij iets te drinken? Ook goed. Wil je een schotel delen? Dat kan. Het is geen moment om streng te zijn voor toeristen, er zijn al regels genoeg.”

De mensen hebben zin in een tripje, maar toch lijkt ook de toerist met de financiële gevolgen van de coronacrisis te zitten. “Ik sta hier nu vijf jaar en heb nooit geweten dat klanten vroegen om bijvoorbeeld één pizzapunt die ze niet opgegeten krijgen, mee te mogen meenemen naar huis. Nu wel. Laatst gebeurde het zelfs bij een overschotje mosselen: er lagen nog schelpen in de pot, en ook die moesten ingepakt worden, één keer zag ik een klant het mosselvlees uit de schelpen schrapen, om mee te kunnen nemen. Dat verpakken wij allemaal met de glimlach, maar vorige jaren bleef dat eten gewoon liggen.”