Hendrik Bogaert ziet probleem voor CD&V: “In het midden kan je overreden worden door links en door rechts”

door: WVDS
Afbeelding bron: Photonews

Voor partijen die uitgesproken ideeën hebben en standpunten innemen is het veel eenvoudiger om hun boodschap te brengen en mensen te overtuigen dan voor een partij in het centrum van het politieke spectrum. Dat beseft ook Hendrik Bogaert (CD&V) die wel een mooie toekomst voor zijn partij ziet.

“Het is inderdaad niet gemakkelijk omdat CD&V ook aspecten gebruikt waarop andere partijen ook al inzetten. Zo willen wij sociaal, ondernemend en ecologisch zijn, terwijl er al andere partijen zijn die zich op die onderwerpen concentreren. Dan is het niet gemakkelijk om te zeggen: ‘Wij hebben een mix van al die thema’s en stem voor mij’.”

‘In het midden gebruik je noodgedwongen elementen van andere partijen’

“Streven naar een harmonieus concept in een goede samenleving is absoluut positief, maar niet eenvoudig te verkopen aan de kiezers. Dat heb Ik ook altijd gezegd. Als wij met CD&V in het het midden blijven zitten, gebruik je noodzakelijkerwijs elementen van andere partijen.” 

Hendrik Bogaert vindt dat zijn partij best duidelijke standpunten inneemt. “Onze unieke overtuigingspunten zijn niet simpel om naar voor te brengen, dat is een probleem. Dat is iets waar onze voorzitter en staf heel bewust mee moeten bezig zijn. Ik ga dat debat niet meer opengooien.”

“Ik zie nog wel heel wat mogelijkheden voor CD&V, er kan nog een mooie toekomst liggen. Het is een sympathieke partij met veel intelligente mensen in die het goed voor hebben.”

Geïnspireerde volkspartij

“Onze partij kijkt naar een mooie samenlevingsopbouw, ook wel vanuit een spirituele dimensie. Dat concept hebben we zeker en vast. Of dat concept een centrumidee moet zijn, daar heb ik grote vragen over omdat het moeilijk te verkopen is vanuit onze politieke centrumpositie.”

“Als je in het midden van de weg staat, kan je overreden worden door links en door rechts. Het is toch beter om toch ergens een positie in te nemen. Dat hoeft niet links of rechts te zijn, maar ik zou niet zeggen in het centrum. Ik denk niet dat dit een goede marketingpositionering is. Het idee van een geïnspireerde volkspartij zou wel kunnen aanslaan volgens mij.”