Straks maximum 30 km/u in heel de bebouwde kom? "Dan steken de fietsers ons voorbij"

door: STS
Zone 30
Afbeelding bron: Photonews

Verlaag de maximumsnelheid in de bebouwde kom overal van 50 km/u naar 30 km/u. Dat zeggen Groen en Vooruit.

Wij stelden op onze Facebookpagina aan de lezers de vraag waarom ze dit voorstel wel of niet genegen zijn.

"Mijn auto verbruikt meer aan 30 km/u dan aan 120 km/u. Het ergste zijn de fietsstraten, waar je oma die aan 5 km/u fietst niet mag voorbijsteken. Dus aan scholen: oké. Maar voor de rest niet overdrijven hé", vindt Werner.

"E-bikes rijden dan even snel als een auto", merkt Gerlinde op.

"Aan scholen wel, dat is veiliger voor de kinderen, maar daarbuiten vind ik het wel overdreven dan", laat Dianna weten.

"Auto's worden steeds veiliger, met airbags, zachte impactzone, voetgangersdetectie, nabijheidssensoren, enzovoorts. En toch blijven ze overal de snelheid reduceren. Een bejaarde op een gewone fiets zal ons binnenkort nog voorbijsteken", stelt Pat.

"Nee, dat is een gemakkelijkheidsoplossing", vindt Barbara. "Dan moet men geen inspanning doen om die punten die wel extra aandacht nodig hebben te verbeteren."

"Ja, omdat het veiliger is voor de kinderen, maar ook voor de andere mensen. Ze rijden veel te snel en kijken gewoon niet om zich heen", zegt Dany.

"Nee, dit is echt belachelijk. Ik vind 50 km/u een mooie snelheid in een dorpskern. De fietsers rijden ons nu voorbij en creëren zo heel gevaarlijke situaties", schrijft Idès.

"Zeker niet, maar de wegen aanpassen aan het toenemende verkeer zou veel beter zijn", zegt Wilfried.

"Nee, de mensen moeten niet alleen aan zichzelf denken. We zijn niet alleen op de baan en zolang ze daar niets aan veranderen maakt die snelheid niet veel uit", zegt Sandy.

"Nee, of moeten we allemaal een speedpedelec kopen, die mogen toch alles", stelt Linda.

"Nee, met uitzondering aan scholen, rusthuizen en ziekenhuizen. Ook de fietszones afschaffen", schrijft Wim.