Onveiligheidsgevoel neemt toe: "Wat is er toch mis met veel weggebruikers?"

door: STS
Verkeer - auto's
Afbeelding bron: Photonews

Er vielen in 2021 in totaal 291 verkeersdoden te betreuren op de Vlaamse wegen. Dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder.

Wij vroegen op onze Facebookpagina: "Voel jij je onveiliger op de weg dan vroeger? Waarom wel of niet?"

"Het is duidelijk dat de oorzaak bij de automobilist ligt. Maar ik vraag mij toch af of de abominabele wegeninfrastructuur er ook niet toe bijdraagt", zegt Guido.

"Onveiliger, en de elektrische wagens die je niet hoort afkomen zijn de reden", schrijft Freddy.

"Ja, zowel met de wagen als met de fiets", laat Yolande weten.

"Ja, als fietser voel ik mij veel onveiliger dan vroeger. Veel bestuurders kijken niet om naar fietsers en door gsm-gebruik zien ze je niet. Of ze stoppen op het fietspad om te bellen, of werpen de deur open zonder te kijken", zegt Peggy.

"Inderdaad, iedereen is met zijn smartphone bezig, in plaats van met het verkeer", schrijft Dirk.

"Veel te veel borden langs de weg. Je aandacht gaat voortdurend ernaar, want de boetes worden alsmaar duurder", merkt Alfons op.

"Ja, als automobilist zie ik de spanningen op de weg toenemen. Auto's, bestelwagens en vrachtwagens zijn tegenwoordig zó enorm gehaast. Wat is er toch mis met veel weggebruikers? En waarom moet inhalen altijd met een afsnijmanoeuvre?", vraagt Ronnie zich af.

"Zolang er mensen met de auto rijden zullen er ongevallen gebeuren", stelt Norbert.

"Ik rij met de fiets, maar moet constant alert zijn", zegt Nadine.

"Ze maaien je als voetganger en als fietser van de baan als je niet oplet. Ze stoppen niet, het is niet meer normaal de dag van vandaag", vindt Ingrid.

"Hoe minder slachtoffers, hoe beter natuurlijk. Maar niemand gaat daarom minder rijden. Je schiet ook niets op met bang in je auto te stappen", merkt Carlos op.

"Je bent tegenwoordig meer op je snelheidsmeter aan het letten dan met de auto te rijden. En fietsers denken overal voorrang te hebben. Ze steken een handje op en wij moeten op de rem gaan staan. Als er haaientanden staan, moeten ze voorrang geven", schrijft Jean.

"Ja, tegen 30 en 50 km/u rijden, zodat iedereen met iets anders bezig is in de auto, is inderdaad onveiliger", stelt Ward.