Na dodelijk ongeval met speedpedelec: Experts weten wat er moet veranderen

door: STS
Speedpedelec
Afbeelding bron: Photonews

Er moet worden nagedacht over een aanpassing aan de fietsinfrastructuur en over een snelheidsbegrenzing voor speedpedelecs, vinden verkeersexperts.

Het aantal ongevallen met speedpedelecs stijgt. Donderdagochtend deed er zich in Genk nog een dodelijk ongeval voor, waarbij twee speedpedelecs op elkaar botsten. Eén persoon overleed ter plaatse, de andere raakte gewond.

"Natuurlijk gaan we over infrastructuur moeten nadenken. Mobiliteit evolueert constant. We hebben nu elektrische steps, we hebben speedpedelecs, we hebben bakfietsen. We gaan moeten nadenken of de verkeersinfrastructuur niet nog breder moet zijn en of we die op een andere manier moeten inrichten", zei Evelien Polders van onderzoeksinstituut IMOB op TVL.

Stef Willems van verkeersinstituut Vias pleit ervoor om speedpedelecs vaker op de rijbaan toe te laten. "Zeker op plaatsen waar er heel veel fietsers zijn en het fietspad smal is, is het misschien toch best om ervoor te zorgen dat de speedpedelecs op de rijbaan rijden."

"Daar rijden ze ongeveer tussen de 35 en 40 km/u en moeten de wagens iets trager rijden. Dat is iets veiliger dan wanneer iemand aan 35 à 40 km/u op het fietspad rijdt, tussen fietsers die aan 15 km/u rijden."

Snelheid

"We zouden eigenlijk moeten kijken of we de snelheid niet kunnen begrenzen. Je hebt opgefokte bromfietsen en dat kan je met speedpedelecs ook", zei Polders nog.

"Als een fietser en een speedpedelec samen de fietsinfrastructuur moeten gebruiken, moeten we misschien ook eens nadenken of de snelheid van een speedpedelec op het fietspad dan niet lager moet zijn dan 45 km/u, zodat je het snelheidsverschil tussen deze beide weggebruikers beter kan elimineren."