150 extra flitspalen per jaar in deze regio: "Er zouden er nog meer moeten komen"

Er gaan heel wat extra flitspalen geplaatst worden in België. Deze zullen opduiken in Wallonië, waar men aan een inhaalbeweging begint en het aantal verkeersdoden wil terugdringen, meldt de openbare omroep.
Het plan is om dit jaar, en ook de komende jaren, telkens 150 flitscamera's te installeren langs de Waalse wegen. In het merendeel van de gevallen zal het om vaste camera's gaan, flitspalen dus. En daarnaast komen er ook tientallen trajectcontroles.
In de gemeente Jemeppe-sur-Sambre komen er maar liefst elf snelheidscamera's bij. "Het voornaamste probleem waar onze inwoners ons op aanspreken, is de overdreven snelheid in de straten", zei burgemeester Jean-Luc Evrard op VRT 1. "Het is veel te veel. De mensen voelen zich vandaag niet veilig in onze straten van onze gemeente."
"Er zouden nog meer flitspalen moeten komen"
"Als je ziet hoe de mensen rijden... Het valt af te wachten of ze het respecteren. Maar dit is een goede zaak. Er zouden er nog meer moeten komen", vertelde een inwoonster van de gemeente voor de camera.
Nul verkeersdoden tegen 2050
"De regio's en de federale overheid hebben als doel gesteld om in 2050 nul verkeersdoden te hebben op de Belgische wegen", zei Waals minister van Mobiliteit François Desquesnes. "Dat wil zeggen dat iedereen zijn deel moet doen."
"Tien jaar geleden vielen er 268 doden op de wegen in Wallonië. Vorig jaar waren het er 160. We hebben dus al een grote stap gezet, en we moeten verder blijven investeren."
"Ik weet niet of we van een inhaalbeweging kunnen spreken ten opzichte van Vlaanderen. We kijken niet altijd naar wat er bij onze buren gebeurt. Het is waar dat er meer flitscamera's zijn in Vlaanderen. Er zijn er dan weer minder in Frankrijk. Maar het is een hulpmiddel dat zijn nut al bewezen heeft."
Zes carnavalisten doodgereden door hardrijder
"In Wallonië heeft het wat langer geduurd, onder andere omdat men daar minder fietsers heeft. De ruimtelijke ordening is daar ook anders", reageerde woordvoerder Stef Willems van Verkeersinstituut Vias.
"Maar het zware ongeval in Strépy, waarbij een paar jaar geleden acht voetgangers omver gemaaid zijn door een bestuurder die 150 km/u reed in een bebouwde kom, heeft daar heel wat geesten doen rijpen en heeft voor een stroomversnelling gezorgd. Waardoor er nu ook extra controles zijn in de steden en gemeenten."
"En op de autosnelwegen staat Wallonië zelfs al een beetje verder dan Vlaanderen. Daar is er bijna een gebiedsdekkende trajectcontrole aanwezig op de grote snelwegen."